Vår målgrupp
Strandgårdens boende med stöd tar emot kvinnor som avslutat missbruksbehandling och behöver fortsatt stöd under begränsad tid samt kvinnor som avslutat kontraktsvård/vårdvistelse och behöver fortsatt stöd under en tid.
Vi tar också emot kvinnor eller par (samkönade) i lägenhetsboende, som har litet behov av stödinsatser, till exempel väntan på eget boende i hemkommunen. Våra klienter kan också placeras på boendet eller i våra lägenheter om det finns ett skyddsbehov.
Vi kan på uppdrag av socialtjänsten ta emot kvinnor som ska ha umgänge med barn, och då behöver tillgång till personal.
Vi har 6 platser på vårt boende och 1-2 platser i lägenhetsboende.
Vår inriktning
Vår huvuduppgift är att ge våra klienter stöd i vardagen för att så småningom klara sig på egen hand. Det handlar bland annat om:
- Stöd i att upprätthålla myndighetskontakter som tex socialtjänst, kriminalvård.
- Stöd i kontakt med arbete, praktik, skola.
- Stöd i struktur i vardagen som tex hjälp med planering, matlagning, städ, budget.
- Stöd i umgänge med barn.
- Stöd i sjukvårdskontakter.
- Kontroll av drogfrihet, nykterhet samt medicinering.
Våra metoder
Grunden i vårt arbete är en miljöterapeutisk struktur jämte ett lågaffektivt bemötande.
Vi har MI som förhållningssätt.
Öppenvårdsinsatser: För kvinnor med behandlingsbehov kan detta köpas till separat via Öppenvårdsinsatser (Strandgården el Bergiusgården). Det som erbjuds är HAP. CRA, ÅP, NADA.
Vår kompetens
Vår medarbetargrupp består av socionomer, beteendevetare och behandlingsassistenter. Vi har vidareutbildningar i miljöterapi, trauma, MI, HAP, CRA och ÅP. Vi har tillgång till psykiatrikonsult och samtliga medarbetare har extern handledning.
Behandlingssekreterare, behandlingsassistent finns på plats alla vardagar, behandlingsassistent lördag och söndag och vi har tillgång till beredskap. Rondering av väktare nattetid.
Kvalitet i Gryning
Kvalitetsarbetet inom Gryning har hög prioritet och är en grundbult i verksamheten. Vi utgår från lagar och föreskrifter för det systematiska kvalitetsarbetet och arbetar för att skapa en stark kvalitetskultur med ständiga förbättringar i fokus.
Alla enheter omfattas av Grynings kvalitetsledningssystem som bland annat består av;
- Kvalitetshandbok med policyer, riktlinjer och rutiner
- Uppföljning genom enkäter till kund, klient, god man och anhöriga efter avslutad insats
- Avvikelsehantering med hantering av klagomål, synpunkter och förbättringsförslag samt Lex Sarah
- Systematiskt förbättringsarbete utifrån egenkontroll och riskanalys
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) genomför kontinuerliga planerade och oplanerade inspektioner vid Grynings enheter.